Ta strona używa cookies w celach statystycznych. Dowiedz się więcej o plikach cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Akceptuję

 

Armatura z napędami

Oferta
Partnerzy
Firma
ENGLISH
Akcesoria
Hydranty
Łączniki
Przepustnice
Zasuwy klinowe
Zawory bezpieczeństwa


Nasza oferta związana z napędami do armatury

Ze względu na wieloletnie doświadczenia związane z armaturą z napędami oferujemy pełen zakres usług związany z jej doborem, dostawą i szkoleniem w zakresie eksploatacji. Zajmujemy się również diagnostyką i obsługą posprzedażną.

W celu uzyskania fachowej i niezależnej porady związanej z armaturą z napędami skontaktuj się z naszym biurem:
tel: 0-58 665-73-17
tel: 0-58 620-89-97
fax: 0-58 665-73-18
e-mail: biuro@interide.pl

Napęd elektryczny z przekładnią
Fot. 9: Napęd elektryczny wieloobrotowy współpracujący z przekładnią ślimakową

Armatura z napędami - informacje podstawowe

Ze względu na postęp w dziedzinie automatyzacji procesów przemysłowych konieczne stało się umożliwienie wykonywania manewrów armaturą przemysłową oraz nadzoru nad jej pracą bez bezpośredniego udziału człowieka. Aby to umożliwić, należy wyposażyć armaturę w urządzenia dostarczające energię pozwalającą na zmianę położenia organu roboczego jak również na kontrolę jego przemieszczania się.

Grupę urządzeń realizujących powyższe funkcje nazywamy napędami lub inaczej siłownikami

Napęd elektryczny ćwierćobrotowy
Fot. 1: Napęd (siłownik) elektryczny ćwierćobrotowy

Klasyfikacja napędów armatury

Napędy (siłowniki) stosowane jako wyposażenie armatury przemysłowej ze względu na źródło energii możemy podzielić na następujące grupy:

  • napędy (siłowniki) elektryczne (w których energia potrzebna do wywołania ruchu organu roboczego wytwarzana jest przez silnik elektryczny)
  • napędy (siłowniki) pneumatyczne (w których energia potrzebna do wywołania ruchu organu roboczego dostarczana jest w postaci energii sprężonego powietrza)
  • napędy (siłowniki) hydrauliczne (w których energia potrzebna do wywołania ruchu organu roboczego dostarczana jest w postaci energii cieczy o podwyższonym ciśnieniu)

Napęd pneumatyczny, ćwierćobrotowy, dwustronnego działania
Fot. 2: Napęd (siłownik) pneumatyczny, ćwierćobrotowy dwustronnego działania

Ze względu na rodzaj ruchu roboczego wykonywanego przez napęd (siłownik) możemy wyróżnić następujące rodzaje:

  • napędy (siłowniki) ćwierćobrotowe, pracujące w zakresie 1/4 pełnego obrotu (stosowane do przepustnic i zaworów kulowych)
  • napędy (siłowniki) wielobrotowe, w których napęd podczas ruchu roboczego wielokrotnie obraca trzpieniem armatury (stosowany do zasuw klinowych, zasuw nożowych, zaworów iglicowych, jak również do przepustnic o dużych średnicach)
  • napędy (siłowniki) liniowe, w których napęd wykonuje ruch posuwisty (stosowane do zasuw klinowych, zasuw nożowych oraz zastawek)

Przepustnica wyposażona w napęd elektryczny
Fot. 3: Przepustnica wyposażona w napęd elektryczny ćwierćobrotowy

Biorąc pod uwagę funkcję jaką pełni w instalacji napędzana armatura, możemy wyróżnić dwa typy napędów (siłowników):

  • napędy (siłowniki) do pracy zamknij/otwórz, obsługujące dwa skrajne położenia robocze
  • napędy (siłowniki) do pracy regulacyjnej, pozwalające na uzyskanie dowolnej pozycji roboczej pomiędzy położeniami skrajnymi

Zasuwa klinowa z napędem
Fot. 4: Zasuwa klinowa wyposażona w napęd pneumatyczny liniowy(po lewej) i elektryczny wieloobrotowy (po prawej)

Dodatkowo, napędy (siłowniki) pneumatyczne, w zależności od konstrukcji dzielą się na:

  • napędy (siłowniki) pneumatyczne dwustronnego działania, w których oba suwy robocze wywoływane są przez sprężone powietrze
  • napędy (siłowniki) pneumatyczne jednostronnego działania, w których jeden z suwów roboczych odbywa się na skutek działania sprężyny powrotnej umieszczonej w napędzie (stosowane głównie tam, gdzie konieczne jest zapewnienie określonego położenia armatury w przypadku braku zasilania np. położenia "otwórz" w instalacji pożarowej)

Zasuwa nożowa z napędem
Fot. 5: Zasuwa nożowa wyposażona w napęd pneumatyczny liniowy(po prawej) i elektryczny wieloobrotowy (po lewej)

Napędy w systemach automatyki

W zależności od stopnia zaawansowania technicznego systemu automatyki napędy, w szczególności napędy elektryczne mogą być zdalnie sterowane za pomocą prostych sygnałów wysyłanych np. z pulpitu dyspozytorskiego, mogą też w przypadku bardziej wyrafinowanych rozwiązań zostać wyposażone w sterowniki, które umożliwiają pełną integrację napędu z układem automatycznie nadzorującym funkcjonowanie obiektu.

Napęd elektryczny ze sterownikiem
Fot. 6: Napęd elektryczny wyposażony w sterownik

Dobór napędu do armatury

Dobór odpowiedniego napędu do danej armatury jest skomplikowanym procesem w którym należy wziąć pod uwagę nastepujące elementy:

  • dostępne źródła energii i koszt jej wykorzystania do zasilania napędu
  • typ armatury (rodzaj ruchu roboczego, funkcja w instalacji)
  • parametry medium w instalacji (ciśnienie, temperatura)
  • wymagania wynikające z technologii (prędkość ruchu roboczego)
  • opory do pokonania podczas ruchu roboczego (wymagana siła lub moment obrotowy)
  • wymagania ze strony układu automatyki (sterowanie miejscowe, zdalne, współpraca z innymi elementami systemu)
  • inne elementy wynikające np. z życzeń inwestora/użytkownika

Zawór iglicowy wyposażony w napęd elektryczny
Fot. 7: Zawór iglicowy wyposażony w napęd elektryczny wieloobrotowy ze sterownikiem

Podsumowując, dobór napędu do armatury jak również połączenie obu elementów powinno być wykonane przez specjalistów, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie aplikacyjne. Niepoprawny dobór lub błędy montażowe popełnione przy łączeniu napędu z armaturą są przyczyną niepoprawnej pracy zespołu i mogą doprowadzić do zniszczenia stosunkowo drogiego urządzenia.

Napęd elektryczny
Fot. 8: Napęd elektryczny ćwierćobrotowy stosowany do przepustnic małych średnic